Del concepte de suspensi贸 de contracte se鈥檔 poden extreure les caracter铆stiques de la suspensi贸 del contracte de treball que es detallen tot seguit. a) 脡s de car脿cter temporal, de manera que, a difer猫ncia de l鈥檈xtinci贸 del contracte de treball, que 茅s definitiva, la suspensi贸 del contracte de treball 茅s sempre de car脿cter limitat, sense tenir en compte si t茅 una durada m茅s o menys llarga ni que aquesta estigui predeterminada inicialment o no, la qual cosa significa que la suspensi贸 genera el dret del treballador a tenir reservat el lloc de treball (art. 48.1 Estatut dels treballadors [ET]). b) Consisteix en la interrupci贸 de les prestacions b脿siques, tal com estableix l鈥檃rticle 45.2 de l鈥橢T. Per b茅 que la suspensi贸 exonera de les obligacions principals dels empresaris i dels treballadors, 茅s a dir, el treball i la remuneraci贸 del treball, es mantenen altres deures, entre els quals destaca el de bona fe. c) T茅 car脿cter rec铆proc, 茅s a dir, s鈥檌nterrompen les prestacions b脿siques dels empresaris i dels treballadors, circumst脿ncia que permet diferenciar la suspensi贸 de les interrupcions retribu茂des del treball en la qual, malgrat que s鈥檌nterromp la prestaci贸 laboral, subsisteix l鈥檕bligaci贸 retributiva a c脿rrec de l鈥檈mpresari. Tamb茅 es diferencia dels casos d鈥檌mpossibilitat de la prestaci贸 del treball per causes imputables a l鈥檈mpresari, en els quals 煤nicament es produeix una interrupci贸 transit貌ria de la prestaci贸 i el treballador o la treballadora conserva el dret de cobrar el salari.
El contracte de treball es pot suspendre temporalment per les causes recollides per l鈥檃rticle 45.1 de l鈥橢T, per b茅 que el precepte no t茅 car脿cter exhaustiu, at猫s que es poden afegir altres motius de suspensi贸 per mitj脿 de la normativa (art. 52.b ET) o mitjan莽ant la via negociadora (individual o col路lectiva). El professor Montoya Melgar, segons la intervenci贸 de la voluntat de les parts, classifica les causes de suspensi贸 del contracte de treball recollides per l鈥檃rticle 45.1 de l鈥橢T de la manera que es descriu a continuaci贸.
1. Suspensions dependents de la voluntat de les parts. a) Per voluntat dels treballadors, que es pot manifestar de manera individual, tal com succeeix en l鈥檈xercici d鈥檜n c脿rrec p煤blic representatiu o sindical (art. 45.1.f i 48.3 ET i art. 9.1.a Llei org脿nica de llibertat sindical [LOLS]), el desenvolupament de c脿rrecs electius sindicals d鈥櫭爉bit provincial o superior en organitzacions m茅s representatives (9.1.b LOLS), el perm铆s de formaci贸 o perfeccionament professional amb reserva del lloc de treball (art. 22.1.b ET) i l鈥檃dopci贸 o acolliment d鈥檜n menor de cinc anys (art. 45.1.d i 48.4 ET); i que tamb茅 es pot manifestar de manera col路lectiva, tal com succeeix amb la vaga (art. 45.1.l ET). b) Per voluntat de l鈥檈mpresari, que inclou la suspensi贸 de feina i sou per raons disciplin脿ries (art. 45.1.h ET) i el tancament patronal (art. 45.1.m ET). I c) Per voluntat conjunta de les dues parts en el moment de formalitzar el contracte o posteriorment.
2. Suspensions independents de la voluntat de les parts. a) Per for莽a major i causes econ貌miques, t猫cniques, organitzatives o de producci贸 (art. 45.1.j ET). b) Per privaci贸 de llibertat dels treballadors, mentre no hi ha sent猫ncia condemnat貌ria (art. 45.1.g ET). I c) Per incid猫ncies en la salut dels treballadors: incapacitat temporal (art. 45.1.c ET) i per maternitat, paternitat, adopci贸, guarda amb fins d鈥檃dopci贸 o acolliment (45.1.d ET).
L鈥檈xpedient de regulaci贸 temporal d鈥檕cupaci贸 (ERTO) 茅s un sistema que permet a les empreses suspendre el contracte de treball o reduir la jornada laboral dels seus treballadors i treballadores, b茅 sigui de tota la plantilla o d鈥檜na part, durant un temps limitat, per causes econ貌miques, t猫cniques, organitzatives, de producci贸 o derivades de for莽a major. Aquesta classe d鈥檈xpedients de regulaci贸 temporal d鈥檕cupaci贸 s贸n fixats en la normativa laboral, i inclouen les mesures excepcionals derivades de la pand猫mia de la covid-19.
Es donen les causes econ貌miques per a suspendre els contractes de treball quan dels resultats de l鈥檈mpresa es despr猫n una situaci贸 econ貌mica negativa, en casos com ara l鈥檈xist猫ncia de p猫rdues actuals o previstes, o la disminuci贸 persistent del nivell d鈥檌ngressos ordinaris o vendes. En tot cas, s鈥檈nt茅n que la disminuci贸 茅s persistent si durant dos trimestres consecutius el nivell d鈥檌ngressos ordinaris o vendes de cada trimestre 茅s inferior al registrat en el mateix trimestre de l鈥檃ny anterior. S鈥檈nt茅n que es donen causes t猫cniques per a suspendre els contractes de treball quan es produeixin canvis, entre d鈥檃ltres, en l鈥櫭爉bit dels mitjans o instruments de producci贸; les causes organitzatives tenen lloc quan es produeixin canvis, entre d鈥檃ltres, en l鈥櫭爉bit dels sistemes i m猫todes de treball del personal o en la manera d鈥檕rganitzar la producci贸, i les causes productives tenen lloc quan es produeixin canvis, entre d鈥檃ltres, en la demanda dels productes o serveis que l鈥檈mpresa pret茅n col路locar en el mercat.
El procediment s鈥檌nicia mitjan莽ant una comunicaci贸 a l鈥檃utoritat laboral i l鈥檕bertura simult脿nia d鈥檜n per铆ode de consultes amb els representants legals dels treballadors d鈥檜na durada no superior a quinze dies. A aquest efecte, la direcci贸 de l鈥檈mpresa ha de comunicar de manera fefaent als treballadors o als seus representants la intenci贸 d鈥檌niciar el procediment. El termini m脿xim per a poder constituir la comissi贸 representativa 茅s de set dies des de la data de la comunicaci贸, llevat que algun dels centres de treball que hagi d鈥檈star afectat pel procediment no tingui representants legals dels treballadors, en aquest cas el termini 茅s de quinze dies. Un cop transcorregut el termini m脿xim per a constituir la comissi贸 representativa, la direcci贸 de l鈥檈mpresa pot comunicar formalment als representants dels treballadors i a l鈥檃utoritat laboral l鈥檌nici del per铆ode de consultes. L鈥檃utoritat laboral ha de traslladar la comunicaci贸 empresarial a l鈥檈ntitat gestora de les prestacions per desocupaci贸 i ha de sol路licitar l鈥檌nforme preceptiu de la Inspecci贸 de Treball i Seguretat Social sobre els punts d鈥檃questa comunicaci贸 i sobre el desenvolupament del per铆ode de consultes. L鈥檌nforme s鈥檋a d鈥檈vacuar en el termini improrrogable de quinze dies des de la notificaci贸 a l鈥檃utoritat laboral de la finalitzaci贸 del per铆ode de consultes i ha de quedar incorporat al procediment. Quan el per铆ode de consultes finalitzi amb acord es presumeix que hi concorren les causes justificatives a qu猫 al路ludeix el par脿graf primer i nom茅s pot ser impugnat davant la jurisdicci贸 social per l鈥檈xist猫ncia de frau, dol, coacci贸 o ab煤s de dret en la seva conclusi贸. Durant el per铆ode de consultes, les parts han de negociar de bona fe, per tal d鈥檃ssolir un acord. Aquest acord requereix la conformitat de la majoria dels representants legals dels treballadors o, si s鈥檈scau, de la majoria dels membres de la comissi贸 representativa dels treballadors sempre que, en tots dos casos, representin la majoria dels treballadors del centre o els centres de treball afectats. L鈥檈mpresari i la representaci贸 dels treballadors poden acordar, en qualsevol moment, la substituci贸 del per铆ode de consultes pel procediment de mediaci贸 o arbitratge que sigui aplicable en l鈥櫭爉bit de l鈥檈mpresa, que s鈥檋a de desenvolupar dins del termini m脿xim assenyalat per al per铆ode esmentat. Despr茅s que finalitzi el per铆ode de consultes, l鈥檈mpresari ha de notificar als treballadors i a l鈥檃utoritat laboral la seva decisi贸 sobre la suspensi贸 de contractes, que t茅 efectes a partir de la data de la seva comunicaci贸 a l鈥檃utoritat laboral, llevat que se鈥檔 prevegi una de posterior. L鈥檃utoritat laboral ha de comunicar la decisi贸 empresarial a l鈥檈ntitat gestora de la prestaci贸 per desocupaci贸. Si, en el termini de quinze dies des de la data de l鈥櫭簂tima reuni贸 celebrada en el per铆ode de consultes, l鈥檈mpresari no ha comunicat als representants dels treballadors i a l鈥檃utoritat laboral la decisi贸 sobre la suspensi贸 de contractes, es produeix la caducitat del procediment en els termes que s鈥檈stableixin per reglament. La decisi贸 empresarial pot ser impugnada per l鈥檃utoritat laboral a petici贸 de l鈥檈ntitat gestora de la prestaci贸 per desocupaci贸 quan aquella pugui tenir per objecte l鈥檕btenci贸 indeguda de les prestacions per part dels treballadors afectats per inexist猫ncia de la causa motivadora de la situaci贸 legal de desocupaci贸. Contra les decisions a qu猫 es refereix aquest apartat, el treballador pot reclamar davant la jurisdicci贸 social, que ha de declarar la mesura justificada o injustificada. Quan la decisi贸 empresarial afecti deu treballadors, en les empreses que ocupin menys de cent treballadors, el 10 % del nombre de treballadors de l鈥檈mpresa en aquelles que ocupin entre cent i tres-cents treballadors, o trenta treballadors en les empreses que ocupin m茅s de tres-cents treballadors, es pot reclamar en conflicte col路lectiu contra la decisi贸 empresarial, sense perjudici de l鈥檃cci贸 individual. La interposici贸 del conflicte col路lectiu paralitza la tramitaci贸 de les accions individuals iniciades, fins que es resolgui. L鈥檈mpresa 茅s la responsable de l鈥檃plicaci贸 de les mesures de suspensi贸 de contractes o reducci贸 d鈥檋ores.
L鈥檃rticle 22 del Reial decret llei 8/2020, del 17 de mar莽, de mesures urgents extraordin脿ries per fer front a l鈥檌mpacte econ貌mic i social de la pand猫mia de la covid-19 estableix com a mesura excepcional per causa de for莽a major les suspensions de contracte i les reduccions de jornada que siguin la causa directa en p猫rdues d鈥檃ctivitat a conseq眉猫ncia de la covid-19, durant la declaraci贸 de l鈥檈stat d鈥檃larma, que impliquin la suspensi贸 o cancel路laci贸 d鈥檃ctivitats, el tancament temporal de locals d鈥檃flu猫ncia p煤blica, restriccions en el transport p煤blic i, en general, de la mobilitat de les persones i/o les mercaderies, la falta de subministraments que impedeixin greument continuar l鈥檃compliment ordinari de l鈥檃ctivitat, o b茅 en situacions urgents i extraordin脿ries degudes al contagi de la plantilla o l鈥檃dopci贸 de mesures d鈥檃茂llament preventiu decretades per l鈥檃utoritat sanit脿ria, que quedin acreditats, amb les conseq眉猫ncies que deriven de l鈥檃rticle 47 del text ref贸s de la Llei de l鈥橢statut dels treballadors (LET), aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, del 23 d鈥檕ctubre. Aix铆, doncs, hi ha dues possibilitats per a tramitar i resoldre un expedient de regulaci贸 temporal d鈥檕cupaci贸 (ERTO). El vigent que recull l鈥檃rticle 45 de l鈥橢statut dels treballadors (ET) i el que determina l鈥檃rticle 22 del Reial decret llei 8/2020, del 17 de mar莽, aquest darrer per causa de la pand猫mia de la covid-19.
El procediment per a aconseguir la suspensi贸 temporal dels contractes o reduccions de jornada a causa de la pand猫mia de la covid-19 s鈥檌nicia a petici贸 de l鈥檈mpresa, davant l鈥檃utoritat laboral, juntament amb un informe sobre la vinculaci贸 de la p猫rdua d鈥檃ctivitat a conseq眉猫ncia de la covid-19 i amb la documentaci贸 acreditativa corresponent. L鈥檈mpresa ha de comunicar la seva sol路licitud als treballadors i ha d鈥檌nformar els representants dels treballadors, si n鈥檋i ha. La suspensi贸 de contractes o reducci贸 d鈥檋ores previstes pot ser autoritzada o denegada per l鈥檃utoritat laboral, sigui quin sigui el nombre de treballadors afectats, en el termini de cinc dies des de la sol路licitud. Tamb茅 correspon a l鈥檈mpresa l鈥檃plicaci贸 de les mesures de suspensi贸 de contractes o de reducci贸 de jornada.
En el cas de socis treballadors de cooperatives i societats laborals incloses en el r猫gim de la Seguretat Social, s鈥檃plica el procediment espec铆fic fixat en el Reial decret 42/1996, del 19 de gener, excepte el l铆mit temporal per a l鈥檈missi贸 d鈥檜na resoluci贸 de l鈥檃utoritat laboral i l鈥檌nforme de la Inspecci贸 de Treball i Seguretat Social, que es regeix pel que disposen els procediments que afecten treballadors per compte d鈥檃ltri.
Les empreses que presentin ERTO o reducci贸 hor脿ria per causa de la pand猫mia de la covid-19 estan exemptes del pagament del 100 % de la cotitzaci贸 per a empreses de menys de cinquanta treballadors i treballadores, i del 75 %, per a les empreses de m茅s de cinquanta persones treballadores.
Els treballadors afectats tenen dret a la prestaci贸 per desocupaci贸 encara que no tinguin el per铆ode m铆nim de cotitzaci贸 exigit. Esgotats els cent vuitanta dies de prestaci贸 per desocupaci贸, els treballadors seguiran percebent el 70 % de la base reguladora en comptes del 50 % establert amb car脿cter general a la Llei de Seguretat Social, aprovada pel Reial decret legislatiu 8/2015, del 30 d鈥檕ctubre. Per tal de facilitar la tramitaci贸 de les prestacions, el Servei P煤blic d鈥橭cupaci贸 Estatal (SEPE) disposa d鈥檜na plantilla de sol路licitud col路lectiva de prestacions a trav茅s de la seu electr貌nica per a les empreses. Per aix貌, els treballadors afectats per un ERTO no han de presentar cap sol路licitud individual. El temps en qu猫 es percep la prestaci贸 per desocupaci贸 de tipus contributiu per aquesta causa no computa com a consumit en la prestaci贸 d鈥檃tur contributiu. Es t茅 com a efectivament cotitzat el per铆ode de suspensi贸 dels contractes.
El Reial decret llei 8/2020, que regula els ERTO per causa de la pand猫mia de la covid-19, tenia una durada inicial prevista d鈥檜n mes, per貌 ha estat objecte de diverses pr貌rrogues, la darrera de les quals 茅s l鈥檃provada pel Reial decret llei 2/2021, del 26 de gener, de refor莽 i consolidaci贸 de les mesures socials en defensa de l鈥檕cupaci贸, que permet ampliar aquests expedients i les seves prestacions fins al 31 de maig de 2021. |