23 de desembre de 2025
DICCIONARI MULTILINGÜE DE LA CIÈNCIA DEL SÒL
Cerca per:
Idioma:
Àrea:
 
Mot, fragment de mot o sintagma a cercar
cerca
Introducció Autories Arbre de camp Abreviacions Bibliografia Edició en línia Ajuda
1 de 1 (1 registres)
veuredic de terra
 QUALITAT, AVALUACIÓ, DEGRADACIÓ I PROTECCIÓ DE SÃ’LS
 

cerca
dic de terra c. nom. m.
QUALITAT, AVALUACIÓ, DEGRADACIÓ I PROTECCIÓ DE SÒLS
Dic construït amb terra en una llera transversal. Té per funció la correcció de lleres torrencials en el marc de la restauració hidrològicoforestal.
La finalitat és regular les avingudes d’aigua d’escolament i servir de dic de retenció de la càrrega sòlida arrossegada, que sedimenta en el vas de la presa, amb la qual cosa contribueix a l’estabilització de la llera. De forma secundària, pot servir per al reg, per al subministrament domèstic d’aigua o per a activitats d’oci.
El material emprat (partícules de sòl, material geològic incoherent o altres) es compacta sense utilizar material cimentant.
Té menys de deu metres d’altura i el perfil és trapezoïdal en els dos paraments. Els elements que el componen són els següents: 1) el talús d’aigües amunt, que pot estar recobert amb una coberta de material impermeable; 2) el cos o mur del dic (terraplè); 3) la cresta de coronació, que ha de tenir una amplada suficient per permetre el pas de maquinària; 4) el talús d’aigües avall, que acostuma a estar protegit per una capa de graves de grandària màxima de 8 cm, i 5) el sobreeixidor (de superfície o de fons), per evitar que l’aigua vessi per sobre del dic. L’aigua que filtri i el travessi, ho ha de fer a una velocita que no resulti erosiva.
Els dics de terra poden ser de tres tipus: 1) dic de pantalla interna de terra, impermeable i amb la pantalla ancorada a la capa de fonamentació impermeable (en anglès, core wall); aquest tipus de pantalla encareix l’obra, de manera que aquest tipus de dic no es recomana per corregir torrents; 2) dic simple, construït amb material d’una sola classe, relativament homogeni, sobre una capa de fonamentació impermeable; és el tipus de dic més utilitzat; 3) dic heterogeni, amb un nucli central impermeable, recobert per material més permeable. La selecció del tipus de dic dependrà, principalment, dels materials disponibles als voltants de l’obra, per tal de no encarir-la.
El Ministeri de Medi Ambient i Medi Rural i Marí ha elaborat un Inventari de tecnologies disponibles a Espanya per a la lluita contra la desertificació.
Sin. compl.: rastrell de terra c. nom. m., presa de terra c. nom. f.
en earth check dam, earth dam, embankment dam
es dique de tierra
fr petit barrage en terre
gl dique de terra
pt dique de terra, represa de terra
vuelve arriba