5 de juliol de 2025
DICCIONARI MULTILINGÜE DE LA CIÈNCIA DEL SÒL
Cerca per:
Idioma:
Àrea:
 
Mot, fragment de mot o sintagma a cercar
cerca
Introducció Autories Arbre de camp Abreviacions Bibliografia Edició en línia Ajuda
1 de 1 (1 registres)
veuremodel digital del terreny
 INFORMACIÓ DE SÃ’LS I REPRESENTACIÓ ESPACIAL DEL SISTEMA EDÀFIC
 ORIGEN DEL SÃ’L I ORGANITZACIONS EDÀFIQUES
 

cerca
model digital del terreny c. nom. m. sigla MDT
INFORMACIÓ DE SÒLS I REPRESENTACIÓ ESPACIAL DEL SISTEMA EDÀFIC
ORIGEN DEL SÒL I ORGANITZACIONS EDÀFIQUES
Representació de la distribució espacial quantitativa i contínua de l’elevació del terreny en forma de nombres digitals, mitjançant un conjunt de punts amb coordenades (x, y, z) en un sistema de georeferenciació conegut.
Per construir-lo, a més de les cotes, s’empren elements auxiliars, com les línies que marquen canvis en el terreny (p. ex., ruptures de pendent o cursos de rierols, barrancs i rius, entre altres), la qual cosa millora la precisió amb la qual es representa el terreny.
Un terme equivalent a model digital del terreny és model digital d’elevacions. Habitualment, es poden confondre amb el terme model digital de superfície (MDS), però es diferencien en el fet que els primers es refereixen a la cota del sòl, mentre que els MDS mostren l’elevació dels objectes que es troben sobre el sòl (p. ex., arbres, edificis, infraestructures, etc.).
El model digital del terreny es pot construir a partir de parells estereoscòpics de fotografies aèries, amb imatges de satèl·lit, per digitalització de corbes de nivell o amb sistemes com el LIDAR. Resulten molt útils per a l’anàlisi del relleu i se’n poden derivar variables topogràfiques i hidrològiques d’interès per a la cartografia de sòls o per analitzar i predir problemes d’erosió, entre d’altres. Existeixen nombrosos organismes a tot el món des dels quals es poden descarregar models digitals del terreny. A Espanya es pot fer a la pàgina web de l’Institut Geogràfic Nacional, entre altres agències de les comunitats autònomes.
en digital terrain model, digital elevation model
es modelo digital del terreno
fr modèle numérique de terrain
gl modelo dixital do terreo
vuelve arriba