simulador de pluja c. nom. m. |
| QUALITAT, AVALUACIÓ, DEGRADACIÓ I PROTECCIÓ DE SÒLS |
|
|
Equip amb el qual es genera una pluja artificial de caracterÃstiques especÃfiques: intensitat, distribució de la mida de les gotes, energia de la pluja i variació temporal. D’aquesta manera, es pot estudiar l’erosió hÃdrica en condicions controlades al camp o al laboratori.
Els simuladors de pluja són una eina valuosa en els estudis dels processos erosius, si bé en la interpretació dels resultats s’ha de tenir en compte la gran diferència entre una pluja simulada i una pluja natural, ja que la primera presenta una intensitat i una mida de les gotes constants, mentre que les pluges naturals presenten canvis constants en la intensitat i la mida de les gotes.
S’utilitzen en experiments per estudiar els fonaments mecà nics de l’escolament superficial, els processos erosius i l’avaluació dels efectes sobre l’erosió en diversos escenaris: 1) diferents mètodes de conreu, tipus de cultiu, rotacions de cultiu, residus de collites i altres cobertes del sòl, i maneig de les terres; 2) influència de les caracterÃstiques dels vessants (pendent, longitud i forma); 3) efectes de les caracterÃstiques del sòl i la seva susceptibilitat a l’erosió.
Hi ha molts models de simuladors: 1) senzills, portà tils i fà cils d’instal·lar, la superfÃcie de treball dels quals és d’un metre quadrat; 2) grans i complexos, que requereixen ser transportats en camió, en especial els dipòsits per al subministrament d’aigua; 3) simuladors fixos, amb una estructura constituïda per un entramat de bigues i pals amb fonamentació, que abasten una superfÃcie de treball molt gran, al voltant de 100 m2. Els simuladors més moderns compten amb aparells controlats per ordinador per aplicar l’aigua, mesurar l’escolament i l’erosió, i capturar les dades automà ticament. |
|
|
|
| V.: col·lector de sediments c. nom. m., erosionabilitat f. |
|
| | en rainfall simulator | | es simulador de lluvia | | fr simulateur de pluie | | gl simulador de choiva | | pt simulador de chuva |
|
 |