velocitat crÃtica de deflació c. nom. f. |
| QUALITAT, AVALUACIÓ, DEGRADACIÓ I PROTECCIÓ DE SÒLS |
|
|
Velocitat mÃnima necessà ria per tal que s’iniciï un procés d’erosió eòlica per deflació.
Pot ser estimada mitjançant models matemà tics de base experimental. El model de Bagnold (1941) estableix que el moviment de l’aire provoca una força d’arrossegament horitzontal sobre la partÃcula, que és proporcional a una força de resistència i a la superfÃcie exposada de la partÃcula. El model de Chepil (1961) té en compte, a més, que la incidència d’un flux d’aire sobre una partÃcula produeix diferències de pressió a sota i a sobre de la partÃcula, de manera que hi actuen tres forces: una força horitzontal de tracció i dues forces verticals oposades, una descendent a causa de la gravetat i una altra ascendent de succió. El model d’Iverson (1976) estableix que, a més de les forces descrites per Bagnold i Chepil, hi ha una força entre partÃcules, que s’afegeix a les anteriors i que s’oposa a la força d’arrossegament pel vent i a la força ascendent de succió. |
|
|
|
|
| | en deflation critical velocity, deflation threshold velocity | | es velocidad umbral de deflación, velocidad umbral de transporte | | fr vitesse critique de déflation, vitesse seuil de déflation | | gl velocidade crÃtica de deflación | | pt velocidade crÃtica de remoção |
|
 |